In de juli/augustus editie van Cabin Ready vindt u een uitgebreid interview met twee bestuursleden van het pensioenfonds. Paulette van den Berk en Daan Nijssen vertellen over het belang van pensioenbewustzijn en het nemen van weloverwogen pensioenbesluiten. (Cabin Ready, editienummer 121, juli/ augustus 2015. Tekst: Wendy Danser)
Non-activiteit opnemen, de NAP laten afkopen of in deeltijd gaan werken zijn keuzes die een groot effect kunnen hebben op de hoogte van je pensioen. Voor een weloverwogen besluit, moet je de voors en tegens dan ook goed afwegen. Het pensioenfonds en KLM doen er alles aan om je daarbij te ondersteunen.
Pensioen is voor veel cabinecollega’s geen populair gespreksonderwerp. Doordat de NAP vanaf 1 januari 2015 vrijwillig is, kwam daar de afgelopen maanden verandering in. Op Crew Facebook, het Cabinepensioenplein (de Facebook-pagina van het pensioenfonds) en op de route kwam dit onderwerp namelijk regelmatig ter sprake. Wat is NAP eigenlijk precies? En wat zijn de voor- en nadelen als je het laat afkopen? Plotseling kwam het ‘saaie’ onderwerp tot leven en leidde het tot discussies. Blue Sky Group (BSG) - de uitvoeringsorganisatie van het pensioenfonds, ontving vervolgens mails en telefoontjes met vragen over de NAP en de Pensioenplanner op de website van het pensioenfonds werd veel vaker geraadpleegd.
Belangstelling
Daan Nijssen (hoofd HR Inflight Services) en Paulette van den Berk (senior purser) zijn beiden bestuurslid van het Pensioenfonds KLM-cabinepersoneel. Zij zijn uiteraard blij met de toegenomen belangstelling voor pensioenen. Maar het zou volgens hen nog beter zijn als de interesse voor dit onderwerp altijd zo groot was. Cabin Ready sprak met Daan en Paulette over de toekomstige veranderingen op pensioengebied en het belang van goede informatievoorziening om zodoende weloverwogen en bewuste keuzes te kunnen maken.
Waar staat de NAP eigenlijk voor?
Paulette: ”Dat staat voor Netto Aanvullende Pensioenregeling. Dit is een aanvulling op je basis pensioenregeling. Dat kan erg welkom zijn wanneer je voor je AOW-gerechtigde leeftijd, momenteel circa 67 jaar, wilt stoppen met werken. Maar je kunt het bijvoorbeeld ook gebruiken als aanvulling op je pensioen omdat je een bepaalde periode deeltijd hebt gewerkt en daardoor dus minder hebt kunnen opbouwen. Je kunt de NAP, na de ingang van je pensioen, op verschillende manieren laten uitkeren: in één keer, tijdelijk of levenslang. Tot 1 januari 2015 was de NAP verplicht. Vanaf die datum is deelname vrijwillig en kun je het opgebouwde bedrag eventueel eerder laten uitkeren (afkopen). Ruim 15% van de cabinecollega’s koos hier dit jaar voor. Momenteel wordt onderzocht of er een overlijdensriscoverzekering aan de NAP kan worden gekoppeld. Zowel het pensioenfonds als KLM staan hier positief tegenover.”
Welke ontwikkelingen kunnen we de komende periode nog meer verwachten?
Daan: ”Door vernieuwde wetgeving op pensioenen gaat er veel veranderen: met name op het gebied van AOW en pensioenopbouw. In het arbeidsvoorwaardelijk overleg wordt er momenteel gewerkt aan een nieuwe pensioenregeling voor het cabinepersoneel van KLM en KLC, die voldoet aan de nieuwe wetgeving. Dit moet voor 1 oktober rond zijn. Zodra alle ins en outs duidelijk zijn, besteden we hier samen met het pensioenfonds uitgebreid aandacht aan. Ondertussen is er al wat veranderd in de manier van communiceren naar crew. Zo hebben we op KLM4u bij onderwerpen als deeltijd werken, non-activiteit en samenlevingsvormen een directe link toegevoegd naar de website van de BSG met informatie over de consequenties daarvan op je pensioen. De nieuwsbrieven NWSflits, het magazine Focus en de events van het pensioenfonds Cabinepersoneel staan voortaan ook als nieuwsberichten op KLM4U.”
Waar kunnen crewleden terecht voor meer informatie over hun pensioen?
Paulette: ”We willen dat onze deelnemers weloverwogen keuzes kunnen maken, daarom is het belangrijk dat ze goed geïnformeerd zijn.
Cabinepersoneel is een bijzondere groep omdat ze of op de route of thuis zijn, en onze informatie moet zowel jongere als oudere collega’s aanspreken. We proberen ze dan ook op diverse manieren te bereiken. We organiseren events en bijeenkomsten, versturen nieuwsbrieven en deelnemers kunnen ons altijd bellen of mailen met vragen. Daarnaast hebben we een eigen besloten Facebook-pagina en is de Pensioenplanner op onze website een goed hulpmiddel om je pensioensituatie te checken. Ook is er sinds 2006 het Pensioen Informatie Teams (PIT): een groep - momenteel zestig - cabinecrewleden die actief op de route pensioen onder de aandacht van collega’s brengt. Met al deze activiteiten willen we deelnemers zo goed mogelijk informeren, maar de daadwerkelijke pensioenkeuzes moeten ze uiteindelijk wel zelf maken.”
Meer pensioeninformatie en data van het eerstvolgende Pensioenplein vind je op klmcabinefonds.nl en op Facebook/Cabine Pensioenplein.
Enkele veelgestelde vragen:
Mag ik nog werken als ik gepensioneerd ben?
Je mag werken naast je pensioen van het Pensioenfonds KLM-cabinepersoneel. Voorwaarde is wel dat het pensioen niet vervroegd (voor je 60ste) is ingegaan. Had je naast het vliegen al een andere werkgever? Dan mag je het pensioen wel laten ingaan voor je 60ste.
Hoeveel NAP-premie betaal ik eigenlijk en waar kan ik dit vinden?
Het maandbedrag dat je betaalt is afhankelijk van je inkomen en je tewerkstellingspercentage. Je vindt dit bedrag op je salarisafrekening onder Netto Aanvullend Pensioen. Op de Pensioenplanner kun je de huidige en de toekomstige waarde van je NAP terugvinden.
Kan ik me nog aanmelden als PIT-er?
Ja, dat kan. Elk jaar worden er twee teams opgeleid. Aankomend najaar starten we weer met een nieuw Pensioen Informatie Team. Op klmcabinefonds.nl staat een speciale PIT-button met informatie over de functie, de training en de manier van aanmelden.