Nieuwe regels voor het verhogen en verlagen van de pensioenen

Pensioenfonds KLM-Cabinepersoneel streeft ernaar om op 1 januari 2026 over te gaan naar de nieuwe regels voor pensioen. In de aanloop naar de nieuwe regeling mag een pensioenfonds, onder voorwaarden, gebruikmaken van soepelere regels voor het verhogen van de pensioenen. Dit heet het transitie-FTK. 

De soepelere regels gaan over het verhogen en verlagen van de opgebouwde en ingegane pensioenen tot het moment waarop een fonds overgaat naar de nieuwe pensioenregeling. Door het invoeren van deze soepelere regels krijgen pensioenfondsen de mogelijkheid om pensioenen te verhogen, ook wanneer dit volgens de huidige regels niet mogelijk zou zijn. Tegelijkertijd moet gestuurd worden op voldoende vermogen in het fonds, zodat de overstap naar de nieuwe regeling zo eerlijk mogelijk is voor iedereen. 

De soepelere regels hebben voor- en nadelen, die we verderop noemen. Daarom heeft het bestuur goed onderzocht wat ze betekenen voor de pensioenen van de deelnemers en pensioengerechtigden. Het is namelijk niet verplicht gebruik te maken van deze aangepaste tijdelijke regels.

Overbruggingsplan 
Pensioenfonds KLM-Cabinepersoneel wil graag gebruikmaken van de mogelijkheid om de soepelere regels toe te passen voor het verhogen van de pensioenen per 1 januari 2025. Dit betekent niet dat nu al zeker is dat het fonds de pensioenen gaat verhogen. Het bestuur bekijkt aan het einde van 2024 of de pensioenen daadwerkelijk verhoogd kunnen worden.

Om gebruik te mogen maken van de soepelere regels heeft het fonds een overbruggingsplan ingediend bij De Nederlandsche Bank (DNB), een van de toezichthouders op pensioenfondsen in Nederland. In dit plan staat hoe de financiƫle situatie van het fonds zich naar verwachting zal ontwikkelen tot de overstap naar de nieuwe regeling en wat dit betekent voor de deelnemers en de pensioengerechtigden. Ook legt het bestuur in het plan uit waarom het besluit om gebruik te maken van de soepelere regels evenwichtig is. De Nederlandsche Bank heeft ingestemd met dit overbruggingsplan.

Een evenwichtig besluit
Een pensioenfonds mag zelf kiezen of het gebruik wil maken van de soepelere regels. Een fonds wil aan de ene kant de pensioenen kunnen verhogen via de soepelere regels. En aan de andere kant wil het fonds ook dat de overstap naar de nieuwe pensioenregeling zo eerlijk mogelijk is voor iedereen. Deze uitgangspunten staan enigszins op gespannen voet met elkaar.

Een voordeel van de soepelere regels is dat het pensioenfonds de pensioenen sneller kan verhogen. Maar verhogen kost geld. We moeten iedereen nu en in de toekomst immers hogere pensioenen gaan uitkeren. Er is dan op 1 januari 2026 als we overstappen naar de nieuwe regeling minder geld te verdelen. Als we overstappen naar de nieuwe regeling, verdelen we namelijk het totale vermogen dat we beheren en krijgt iedereen een persoonlijk deel van het totale pensioenvermogen. Een ander nadeel van het gebruiken van de soepelere regels is dat de kans op verlaging van de pensioenen iets groter wordt.

Het bestuur heeft het besluit om gebruik te kunnen maken van de aangepaste regels niet zomaar genomen, maar goed onderzocht of dit evenwichtig is. Evenwichtig wil zeggen dat er geen groepen zijn die veel meer voordeel of nadeel hebben van de aanpak dan andere groepen. Nu en in de toekomst. De uitwerking van de aangepaste regels kan namelijk voor deelnemers, gepensioneerden maar ook voor verschillende leeftijdsgroepen anders zijn. De verschillen zijn bij ons fonds beperkt.

Het bestuur heeft alle voor- en nadelen afgewogen en besloten dat het verstandig is om gebruik te maken van de aangepaste regels. Een voorwaarde blijft dat we de pensioenen pas kunnen verhogen als de dekkingsgraad 110% of hoger is. Wel kan het fonds vanaf een dekkingsgraad van 110% sneller meer verhogen. Zo kan het fonds volledig verhogen vanaf een dekkingsgraad van 115%, tenzij de dekkingsgraad door de verhoging onder de 110% zakt .

Op 25 juni 2024 heeft Pensioenfonds KLM Cabinepersoneel het overbruggingsplan ingediend bij De Nederlandsche Bank (DNB). DNB heeft inmiddels ingestemd met het overbruggingsplan. Dat wil echter nog niet zeggen dat we de aangepaste regels daadwerkelijk (kunnen) gaan gebruiken. Is de dekkingsgraad laag en zouden de pensioenen verlaagd moeten worden door het gebruik van de aangepaste regels van het transitie-FTK? Dan kiest het bestuur er uiteraard voor om geen gebruik te maken van deze aangepaste regels. 

Wat het overbruggingsplan voor u betekent