Per 1 januari 2014 worden op grond van fiscale wetswijzigingen de opbouwpercentages voor pensioenen verlaagd.
Voor deelnemers in het KLM-Cabinefonds betekent de verlaging van de opbouwpercentages vanaf 1 januari 2014:
- Voor iedereen in de eindloonregeling (reglement 2008A) : een verlaging van het opbouwpercentage van 1,58 % naar 1,39 %.
- Voor iedereen in de middelloonregeling (reglement 2008B) : een verlaging van het opbouwpercentage 1,78% naar 1,57%.
Voor beide reglementen zal de hoogte van het facultatief partnerpensioen voor de periode vanaf 2014 worden gebaseerd op 1,33% per dienstjaar (tot 2014 1,4%).
Het verlagen van de fiscaal maximale opbouwpercentages is een maatregel van de overheid die gepaard gaat met het verhogen van de pensioenrichtleeftijd van 65 jaar naar 67 jaar. Op die manier wil de overheid stimuleren dat mensen langer doorwerken. De normpensioenleeftijd voor KLM cabinepersoneel blijft echter 60 jaar.
Van de Belastingdienst mag je bij een normpensioenleeftijd van 67 jaar bij een eindloonregeling jaarlijks maximaal 1,9% ouderdomspensioen opbouwen en bij een middelloonregeling 2,15%. Deelnemers van het KLM-Cabinefonds bouwen per 1 januari 2014 in de voorwaardelijke eindloonregeling(2008A) en in de middelloonregeling(2008B) bij een normpensioenleeftijd van 60 jaar respectievelijk 1,39% en 1.57% op per dienstjaar.
Verschillende deelnemers vroegen zich af waarom de opbouwpercentages bij het KLM-Cabinefonds lager zijn dan bij andere collectieve regelingen. Dit komt omdat de normpensioenleeftijd binnen de regelingen van het KLM-Cabinefonds (2008A en 2008B) met 60 jaar lager is dan bij andere collectieve pensioenregelingen. Het opbouwpercentage is lager omdat een pensioen dat ingaat op 60-jarige leeftijd duurder is dan een pensioen dat ingaat op 67-jarige leeftijd. Het pensioen moet tenslotte 7 jaar langer worden uitbetaald.
In 2014 vindt tussen arbeidsvoorwaardelijke partijen verder overleg plaats over deze aanpassing van de pensioenregeling en de gevolgen daarvan. Wij houden u op de hoogte over de verdere ontwikkelingen via deze website, de NWSflits en de Focus.