Interview

'We willen het met elkaar voor elkaar krijgen'

19 december 2024

De basis voor de nieuwe pensioenregeling is gelegd in het arbeidsvoorwaardelijk overleg tussen KLM als werkgever en de vakorganisaties. Charlotte Orlebeke, Director HR & Business Partner KLM Cargo, is sinds een jaar namens KLM hier nauw bij betrokken. Ze is goed ingevoerd in de pensioenwereld: ze is ook lid van het bestuur van het Algemeen Pensioenfonds KLM. Chalotte kijkt met een positief gevoel terug op de constructieve samenwerking tussen de verschillende partijen. Ze weet ook dat 2025 een intensief jaar wordt, op weg naar de overgang naar de nieuwe regeling op 1 januari 2026.

Hoe kijk je als werkgever aan tegen de nieuwe wet?
‘Als werkgever kijken we heel praktisch: omdat de wettelijke regels veranderden, moesten we een nieuwe regeling afspreken.’

Wat was jullie uitgangspunt voor de nieuwe regeling?
‘We willen ook in de toekomst zorgen voor een goed pensioen voor onze werknemers. De insteek van zowel KLM als de vak bonden was dat de nieuwe regeling geen bezuiniging mag zijn, maar ook niet meer mag gaan kosten. En we wilden alleen de knopen doorhakken die direct te maken hadden met de nieuwe wettelijke eisen, het was niet de bedoeling om alles ter discussie te stellen. Het ontwikkelen van de nieuwe regeling en de overgang ernaartoe is al complex genoeg.’

Hoe zou je de samenwerking willen kenschetsen?
‘In het arbeidsvoorwaardelijk overleg heerste saamhorigheid: we moesten er samen uit zien te komen. Of je het nu hebt over werknemers, deelnemers of vakbondsleden: het zijn gewoon allemaal dezelfde mensen. En die willen allemaal een goede en duidelijke regeling, en geen onrust en onzekerheid. Dus de belangen liepen niet zo ver uit elkaar. Dat werkt anders dan wanneer je bijvoorbeeld onderhandelt over loonsverhoging. Door die saamhorigheid was het overleg heel constructief. Er is natuurlijk discussie, maar we luisteren om te beginnen vooral goed naar elkaar.’

Wat is het meest ingewikkeld aan de boodschap aan dedeelnemers?
‘Als je aan cabinemensen vraagt wat er goed is aan hun huidige regeling, dan noemen ze twee dingen. Ten eerste dat het een eindloonregeling is, waarbij je een pensioen opbouwt als percentage van je laatstverdiende loon. Ten tweede dat je netto kunt bijsparen, via de Netto Aanvullende Pensioenregeling (NAP). En juist die twee dingen mogen niet meer vanwege de nieuwe wet. De nieuwe regeling maakt het wel mogelijk om straks vrijwillig extra premie vanuit het brutoloon in te leggen. Ook wat dit betreft streven we naar een zo goed mogelijk product voor onze mensen.’

Werken jullie ook in de communicatie samen?
‘We hebben afgesproken dat we, met erkenning van elkaars rol, zoveel mogelijk afstemmen. En in het bijzonder willen we samen optrekken rond het toekomstige alternatief voor de Netto Aanvullende Pensioenregeling (NAP). Wat we erover publiceren, laten we elkaar eerst lezen zodat we elkaar niet verrassen.’

Wat staat de komende tijd bovenaan de agenda?
‘De komende tijd gaat iedereen zijn stinkende best doen om ervoor te zorgen dat een nieuwe, evenwichtige, begrijpelijke en uitvoerbare regeling op 1 januari 2026 kan ingaan. Dat geldt voor KLM, de vakorganisaties, het bestuur van het pensioenfonds en Blue Sky Group, de uitvoeringsorganisatie die het in de praktijk moet kunnen waarmaken. Het is een heel complex proces dat vraagt om grote zorgvuldigheid. De afspraken die KLM met VNC, FNV Cabine en De Unie over de nieuwe pensioenregeling hebben gemaakt zijn vastgelegd in het transitieplan. 

Het bestuur van het pensioenfonds beoordeelt nu de nieuwe regeling op evenwichtigheid en uitvoerbaarheid, en kijkt ook naar de kosten van de uitvoering. Dat kan nog leiden tot vragen aan het arbeidsvoorwaardelijk overleg. Daarna worden de uitkomsten van deze toets, inclusief de onderbouwingen, ter goedkeuring voorgelegd aan de toezichthouders De Nederlandsche Bank (DNB) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

In het laatste kwartaal van 2025 krijgen deelnemers inzicht in wat de nieuwe pensioenregeling persoonlijk voor hen betekent. We voelen het als een gezamenlijke verantwoordelijkheid: we willen het met elkaar voor elkaar krijgen.’