Discussie over de nieuwe uitvoeringsovereenkomst
Er kwamen verschillende vragen binnen bij het pensioenfonds over hoe het nu precies zit met de nieuwe uitvoeringsovereenkomst. Dit is de overeenkomst tussen KLM en het pensioenfonds, waarin staat hoe het pensioenfonds de pensioenovereenkomst die KLM en de vakverenigingen sluiten moet uitvoeren. KLM en vakverenigingen hebben verschillende visies over het totstandkomingsproces en inhoud daarvan.
Wat is er gebeurd?
In 2015 moest er door de komst van nieuwe wetgeving een nieuwe uitvoeringsovereenkomst worden opgesteld tussen KLM en het pensioenfonds. Nu stellen de vakverenigingen dat KLM hierin aanpassingen heeft doorgevoerd waarover geen afspraken zijn gemaakt. KLM is van mening dat de aanpassingen wel degelijk zijn afgestemd met de vakverenigingen. De discussie richt zich vooral op afspraken over het aanvullen van tekorten in het pensioenfonds. KLM stelt dat er is overeengekomen dat dit voortaan – indien mogelijk - door natuurlijk herstel (lees: rendementen) moet worden bereikt. De bonden stellen dat dit wel besproken is, maar nooit afgesproken. Zij zijn van mening dat er bij een tekort extra premie (herstelpremie) moet worden betaald.
Hoe liggen de verhoudingen, wie bepaalt wat?
Bij pensioen van een werkgever is sprake van een driehoeksverhouding.
- KLM en de werknemers – vertegenwoordigd door de vakverenigingen – maken met elkaar pensioenafspraken en sluiten een pensioenovereenkomst. Dit is onderdeel van de arbeidsovereenkomst. Afspraken over die pensioenovereenkomst worden gemaakt in het arbeidsvoorwaardelijk overleg.
- KLM brengt deze pensioenovereenkomst onder bij Stichting Pensioenfonds KLM-Cabinepersoneel en doet dat met een uitvoeringsovereenkomst. Het pensioenfonds toetst of de afspraken uitvoerbaar zijn, degelijk gefinancierd en passen binnen de wettelijke kaders. Het pensioenfonds toetst niet of de afspraken een weerslag zijn van een akkoord tussen beide partijen.
- Het pensioenfonds stelt op basis van de afspraken een pensioenreglement op. Hierin is beschreven hoe de pensioenregeling wordt uitgevoerd in de praktijk. Het pensioenfonds voert de regeling uit en gebruikt daarvoor uitvoeringsorganisatie Blue Sky Group.
In de afstemming tussen de arbeidsvoorwaardelijke partijen binnen deze driehoeksverhouding geven de vakverenigingen aan zich niet te herkennen in de afspraken waarop de uitvoeringsovereenkomst is gebaseerd.
Wat doet het pensioenfonds nu?
Het pensioenfonds voert de uitvoeringsovereenkomst uit zoals die nu is. In de huidige situatie zijn herstelpremies hierdoor niet aan de orde. Of er nieuwe afspraken worden gemaakt over de financiering van de regeling en wijze van herstel van het fonds hangt af van het overleg tussen KLM en de vakverenigingen. Het pensioenfonds moet de uitkomst van het overleg hierover afwachten, omdat het pensioenfonds in dit overleg geen partij is.