Het lijkt misschien onlogisch dat er nieuwe regels zijn gekomen voor het pensioen dat mensen via hun werkgever opbouwen. Toch zijn de nieuwe regels nodig. Dit zijn de drie belangrijkste redenen voor de wijzigingen:
1. Duidelijker en persoonlijker pensioen
Het is nu voor veel mensen niet duidelijk hoeveel ze betalen voor hun pensioen en hoeveel ze opbouwen. Met de nieuwe regels bouwt iedereen pensioen op via een premieregeling. In dit pensioen staat vast hoeveel geld (premie) u en uw werkgever in uw pensioen stoppen.
2. Pensioen kan sneller omhoog
Als het goed gaat met de economie, dan gaat het pensioen via uw werkgever nu soms niet omhoog. Dat voelt oneerlijk. De nieuwe regels zorgen ervoor dat dit pensioen meebeweegt: als het goed gaat met de economie, dan kan uw pensioen eerder omhoog. Gaat het economisch slechter? Dan kan het pensioen ook omlaag gaan.
De nieuwe regels zorgen er wel voor dat de bewegingen minder groot worden als u (bijna) met pensioen bent. Want het pensioen van een jongere werknemer heeft meer tijd om tegenvallers in de beleggingen op te vangen dan dat van oudere werknemers.
3. Pensioen sluit beter aan op uw loopbaan
Mensen wisselen steeds vaker van baan, stoppen een tijd met werken of beginnen voor zichzelf. De pensioenregels in het huidige stelsel passen daar nu niet goed bij. Daarom zijn er nieuwe regels. Bouwt u geen pensioen meer op via een werkgever of krijgt u een andere pensioenregeling? Dan ziet u straks beter wat dit betekent voor de hoogte van uw pensioen.
Deze partijen behartigen de belangen van (oud-)deelnemers en pensioengerechtigden
De KLM beslist samen met de vakbonden VNC en FNV Cabine hoe uw pensioenregeling eruit komt te zien. Het bestuur van het Pensioenfonds toetst of de pensioenregeling voldoet aan de wet, degelijk gefinancierd en uitvoerbaar is. Door lid te worden van de vakbonden kunt u dus uw stem laten horen. De vakbonden behartigen de belangen van alle deelnemers (actieven, gewezen deelnemers en pensioengerechtigden).
Voor gepensioneerden is er de VOC (Vereniging Oud-Cabinepersoneel), waar u lid van kunt worden. Via het VOC heeft het zogenoemde hoorrecht plaatsgevonden op het transitieplan van de werkgever en de bonden. Op die manier kon u uw stem laten horen.
Daarnaast is er nog het verantwoordingsorgaan. In het verantwoordingsorgaan zitten vertegenwoordigers van pensioengerechtigde KLM'ers en KLM'ers die in actieve dienst zijn, zodat alle belangen goed worden meegenomen en geborgd. Het verantwoordingsorgaan adviseert het bestuur en heeft een verzwaard adviesrecht over een aantal belangrijke besluiten van het bestuur aangaande het nieuwe pensioenstelsel.
Lees hier het interview met Jolande Verbeek over het hoorrecht.
Hoe gaat uw nieuwe pensioenregeling eruitzien?
KLM en werknemersorganisaties hebben binnen de nieuwe wetgeving bepaald welke pensioenregeling voor het cabinepersoneel gaat gelden. Of het een solidaire of flexibele premieregeling wordt, hoeveel premie er betaald gaat worden, hoe het nabestaandenpensioen eruit gaat zien, en of de ‘oude’ pensioenen moeten worden ingevaren.
Daarbij zijn ook andere onderdelen van de pensioenregeling nog eens goed bekeken, om zo te zorgen dat er een pensioenregeling komt die past bij het cabinepersoneel.
Het pensioenfonds toetst vervolgens of de voorgestelde regeling en het invaren evenwichtig, uitvoerbaar en uitlegbaar zijn.
Welke stappen het pensioenfonds zet om te toetsen of de gemaakte afspraken evenwichtig en uitvoerbaar zijn leest u in dit interview van de uitvoerend bestuursleden Selma Smit en Mark Jan Boes.