Door de grote onrust op de financiële markten in afgelopen maanden is de dekkingsgraad van het pensioenfonds (de verhouding tussen de beleggingen en de verplichtingen) sterk gedaald. Belangrijkste oorzaak van deze daling is de lage marktrente waarmee het pensioenfonds moet rekenen. Maar ook dalende aandelenkoersen speelden een rol. De door het pensioenfonds getroffen beschermingsmaatregelen hebben de gevolgen hiervan voor een deel kunnen opvangen, maar niet kunnen voorkomen dat de dekkingsgraad is gedaald.
Eind september bedroeg de (nominale) dekkingsgraad 103%. Hiermee is het pensioenfonds onder het wettelijk vereiste minimum van 105% geraakt. Als dat gebeurt moet een pensioenfonds maatregelen nemen waardoor de dekkingsgraad binnen drie jaar weer boven de 105% zit.
Het Pensioenfonds KLM-Cabinepersoneel zal de komende weken de maatregelen bepalen, die nodig zijn om de financiële positie weer te herstellen. Deze maatregelen worden vastgelegd in een korte termijn herstelplan. Dat plan moet worden goedgekeurd door De Nederlandsche Bank.
Bij voortdurende onrust op de financiële markten zal ook dekkingsgraad blijven bewegen. Doordat de rekenrente weer wat gestegen is, bedroeg de dekkingsgraad op 12 oktober weer 107%. Als op het moment dat het bestuur de herstelmaatregelen formeel vaststelt de dekkingsgraad boven de 105% ligt, dan kan het herstelplan achterwege blijven.
Op of kort na 15 oktober ontvangen alle deelnemers en pensioengerechtigden van het pensioenfonds een nieuwsbrief over de nieuwe financieringsopzet van het pensioenfonds. In die nieuwsbrief wordt de achtergrond toegelicht en wordt aangegeven welke veranderingen er komen in de premie en in het indexatiebeleid. Ook wordt verder ingegaan op de actuele financiële positie.
De komende weken ontvangen ook alle gewezen deelnemers (personen die pensioenrechten hebben, maar niet meer werken bij KLM) de nieuwsbrief.