Sinds medio juli is er opnieuw grote onrust op de financiële markten ontstaan. De aanleiding hiervoor is met name de aanpak van de problemen in Griekenland en de discussie over de kredietwaardigheid van verschillende landen, waaronder Spanje, Italië en de Verenigde Staten. Deze onrust heeft geleid tot zowel een scherpe daling van de aandelenkoersen als een daling van de lange rente. De combinatie van lage aandelenkoersen en lage rente is bijzonder ongunstig voor de financiële positie van pensioenfondsen. Niet alleen worden de beleggingen minder waard, maar tegelijkertijd stijgen door de lage rente de verplichtingen van het pensioenfonds. Hierdoor daalt de dekkingsgraad van het pensioenfonds; de graadmeter die de verhouding tussen het vermogen en de verplichtingen van het pensioenfonds weergeeft.
Dekkingsgraad gedaald
Ook het pensioenfonds voor KLM-cabinepersoneel wordt geraakt door deze onrust. Eind juni bedroeg de dekkingsgraad bijna 130%. Deze daalde eind juli naar 123%. De grote onrust van de afgelopen twee weken heeft geleid tot een verdere daling van de dekkingsgraad naar 116% per 15 augustus. In 2009 heeft het bestuur verschillende maatregelen genomen om het fonds beter te beschermen tegen extreme marktontwikkelingen. Zowel het aandelen- als het renterisico worden voor een deel afgedekt. Ook dekt het pensioenfonds het valutarisico af. De verschillende maatregelen hebben ervoor gezorgd dat de daling van de dekkingsgraad is afgeremd. Zonder de beschermingsmaatregelen zou de dekkingsgraad zo’n zeven procentpunten lager zijn.
Gevolgen voor de deelnemers en pensioengerechtigden
Vergeleken met veel andere pensioenfondsen is de positie van Pensioenfonds KLM-Cabinepersoneel goed. Het is niet uitgesloten dat de financiële markten zich de komende maanden herstellen en dat de positie van het pensioenfonds verbetert. Toch moet er rekening mee worden gehouden dat deelnemers, pensioengerechtigden én KLM gevolgen zullen ondervinden van de lagere dekkingsgraden. Dit houdt verband met de nieuwe financieringsopzet van de pensioenregeling voor KLM-cabinepersoneel die dit jaar is ingevoerd (zie ook Focus juli 2011). Daarbij is de premie verhoogd en zijn nieuwe grenzen gesteld voor de bepaling van de indexatie van pensioenaanspraken en uitkeringen. Dit is gedaan om de houdbaarheid van de pensioenregeling op de lange termijn te waarborgen. Het bestuur neemt in december een beslissing over de premie en de indexatie per 2012 . Daarbij wordt gekeken naar de gemiddelde dekkingsgraad over de maanden juni t/m november 2011. Op basis van de huidige situatie is de verwachting dat niet of slechts zeer beperkte indexatie van pensioenen kan plaatsvinden. Ook zou de huidige situatie kunnen leiden tot een extra premie, die bedoeld is voor herstel van de dekkingsgraad. Op deze wijze dragen alle belanghebbenden bij aan de houdbaarheid van de pensioenregeling.
Meer informatie?
Het bestuur zal deelnemers en pensioengerechtigden op de hoogte houden van de ontwikkelingen. en hen informeren over de nieuwe financieringsopzet. Op 16 september a.s. vindt de deelnemersvergadering plaats. In deze vergadering kunnen deelnemers en pensioengerechtigden het bestuur vragen stellen over de pensioenregeling, het gevoerde financiële beleid en de actualiteit. Meer hierover staat in het nieuwsbericht van 27 mei.