Woont u in het buitenland en ontvangt u pensioen van ons? Dan vragen wij jaarlijks uw ‘Bewijs van in leven zijn’ op. Omdat u in het buitenland woont, worden wijzigingen in uw persoonlijke situatie niet automatisch aan ons doorgegeven. U geeft uw bewijs snel en gemakkelijk door met behulp van een app op een smartphone. Lukt dat niet? Dan kunt u uw bewijs digitaal doorgeven via MijnKLMPensioen of schriftelijk via het formulier ‘Bewijs van in leven zijn’.
Geef uw bewijs eenvoudig door via de app
U geeft uw ‘Bewijs van in leven zijn’ digitaal aan ons door via de app ‘ReadID Ready’. U hoeft dan niet met een papieren versie naar een officiële instantie om de verklaring ‘Bewijs van in leven zijn’ te laten ondertekenen. Het enige dat u nodig hebt is:
- een smartphone (deze hoeft niet van uzelf te zijn);
- een identiteitsbewijs (paspoort of identiteitskaart);
- de persoonlijke QR-code uit uw brief;
- een internetverbinding.
Uw gegevens zijn veilig
Bij het gebruik van de app gaan wij zorgvuldig om met uw gegevens. Wilt u meer weten over hoe uw gegevens gebruikt worden? Kijk dan bij de veelgestelde vragen hieronder.
Goed om te weten
Ontvangt u uw pensioenpost normaal gesproken altijd digitaal? Dan ontvangt u het verzoek om uw 'Bewijs van in leven zijn' door te geven dubbel: zowel via uw e-mail als via de post. U hoeft maar één keer te reageren.
Kunt of wilt u geen gebruik maken van de app?
Stuur dan een volledig ingevuld ‘Bewijs van in leven zijn’ formulier naar ons op. Dit formulier bestaat uit twee delen. Het eerste deel vult u zelf in. Het tweede deel laat u invullen door een bevoegde instantie. Op de verklaring staat vermeld welke instanties dit zijn. Een bevoegde instantie mag ook een eigen verklaring afgeven als de op onze verklaring genoemde gegevens hierop staan.
U kunt het formulier uploaden in MijnKLMPensioen of u stuurt het formulier per post naar het adres dat op het formulier staat. Zorg er wel voor dat wij het formulier uiterlijk 31 december hebben ontvangen, om opschorting van uw pensioenuitkering te voorkomen.
Soms hebben wij het originele bewijsstuk van u nodig, bijvoorbeeld:
- als de bevoegde autoriteit bij de ondertekening een droogstempel heeft gebruikt (dat is een afdruk in reliëf met een zegel of stempel waarbij geen inkt is gebruikt).
- als wij hier specifiek om vragen.
Veelgestelde vragen over het formulier
Als de andere instantie is aangesloten is bij de RNI (Registratie Niet Ingezetenen) hoeft dit niet. Aangesloten instanties zijn bijvoorbeeld de SVB, het UWV en de Belastingdienst. De lijst van aangesloten instanties is hier te vinden.
Als u het ‘Bewijs van in leven zijn’ naar een instantie hebt gestuurd die niet is aangesloten bij de RNI, dan kunt u een kopie van dat bewijs naar ons toesturen. Deze wordt door ons geaccepteerd mits het bewijs in het huidige jaar gestempeld/ondertekend is door een bevoegde instantie.
U ontvangt dan in oktober geen verzoek om het ‘Bewijs van in leven zijn’ toe te sturen.
Dat hangt er vanaf. Als de andere instantie is aangesloten is bij de RNI (Registratie Niet Ingezetenen) hoeft dit niet. Aangesloten instanties zijn bijvoorbeeld de SVB, het UWV en de Belastingdienst. De lijst van aangesloten instanties is hier te vinden. U ontvangt dan in oktober geen verzoek om het ‘Bewijs van in leven zijn’ toe te sturen.
Als u het ‘Bewijs van in leven zijn’ naar een instantie hebt gestuurd die niet is aangesloten bij de RNI, ontvangt u wel een verzoek in oktober. Dan kunt u een kopie van dat bewijs naar ons toesturen. Deze wordt door ons geaccepteerd als het bewijs in het huidige jaar gestempeld/ondertekend is door een bevoegde instantie. U kunt natuurlijk ook de app gebruiken.
Deze brief ontvangt u normaal gesproken in oktober. Hebt u een ‘Bewijs van in leven zijn’ al ingeleverd bij een instantie die is aangesloten bij de RNI (Registratie Niet Ingezetenen)? Dan ontvangt u geen verzoek van ons, omdat u dan geen ‘Bewijs van in leven zijn’ naar ons op hoeft te sturen . Hebt u dit niet gedaan, maar ook geen brief ontvangen? Neem dan contact op met ons op.
Laat het formulier bestempelen of ondertekenen door een van deze instanties:
- de burgemeester van uw gemeente;
- een ambtenaar van uw gemeente (Bevolking of Burgerlijke stand);
- de lokale politie;
- een notaris.
Voor een aantal specifieke landen kunt u ook terecht bij:
- Bureau voor Sociale Zaken (Suriname, Antillen);
- Justice of the Peace (o.a. Australië);
- Commissioner for Oaths (Groot-Brittannië);
- OCMW (België).
Let op! Andere instanties worden niet geaccepteerd.
Nee, u krijgt geen bevestiging. U krijgt dan geen verzoek van ons om een ‘Bewijs van in leven zijn’ naar ons op te sturen.
Veelgestelde vragen over de app
Nee, dat hoeft niet. U hebt zelf de keuze om uw ‘Bewijs van in leven zijn’ digitaal of via het formulier door te geven.
Een QR-code is een soort streepjescode die u scant met uw smartphone. Download en open eerst de ‘ReadID Ready’ app en scan daarna de QR-code uit uw brief.
Het kan voorkomen dat uw identiteitsbewijs nog niet de benodigde chip heeft. Hierdoor kan de app de gegevens van uw identiteitsbewijs niet lezen. Helaas kunt u dan nog geen gebruikmaken van de app. U kunt het ‘Bewijs van in leven zijn’ dan doorgeven door middel van het formulier.
Als de verbinding wegvalt, kunt u het proces opnieuw opstarten door de QR-code nogmaals te scannen. Let op: uw QR-code is 50 dagen geldig. Hierna kunt u geen gebruik meer maken van de QR-code. Is uw QR-code niet meer geldig? Neem dan contact met ons op.
Zodra we uw 'Bewijs van in leven zijn' hebben ontvangen, versturen we binnen 2 weken een (digitale) bevestiging. Ontvangt u al uw pensioenpost digitaal? Dan ontvangt u de notificatie digitaal.
Veelgestelde vragen over de veiligheid
De ‘Bewijs van in leven zijn’ app maakt gebruik van de zogenaamde “ReadID” technologie. Met deze technologie kan uw identiteitsbewijs worden geverifieerd met een smartphone. Door het lezen van de RFID chip op uw identiteitsbewijs kan ReadID verifiëren dat dit een authentiek identiteitsbewijs is en de persoonlijke informatie uitlezen. De verificatie van een identiteitsbewijs wordt opgevolgd door facial matching: Uw live foto en/of video van u (‘selfie’), die met de camera van uw smartphone wordt gemaakt, wordt vergeleken met de pasfoto die op uw identiteitsbewijs staat. Op deze manier kan worden vastgesteld dat de gegevens die zijn uitgelezen ook echt horen bij u en dat u daadwerkelijk in leven bent (‘levensbewijs’).
Toestemming
Doordat u via de ‘ReadID Ready’ app uw selfie en de gegevens in de RFID chip op uw identiteitsbewijs aan ons doorgeeft, geeft u ons toestemming deze gegevens te gebruiken. Dit is de enige wijze waarop wij de verificatie van het door u digitaal doorgegeven ‘Bewijs van in leven zijn’ goed kunnen uitvoeren.
Wilt u toch geen toestemming geven voor het gebruik van uw gegevens via de app? Dan kunt u het authenticatieproces altijd voortijdig afbreken door de app tijdens het authenticatieproces af te sluiten. U kunt het ‘Bewijs van in leven zijn’ dan op papier verder in orde maken.
Bij het gebruik van de ‘Bewijs van in leven zijn’ app worden de gegevens die tijdens het gebruik van de app worden verzameld van uw telefoon verwijderd zodra u de app afsluit.
- Voor identificatie en authenticatie van het identiteitsbewijs en levensbewijs worden de volgende gegevens verzameld: selfie en gegevens die op uw identiteitsbewijs staan, zoals voor- en achternaam, geboortedatum, geslacht, BSN, het documentnummer van het identiteitsbewijs en pasfoto.
- Voor technische ondersteuning van de app worden gegevens verzameld zoals; IP-adres, unieke identificatiecode die niet direct tot u herleidbaar is. Deze code wordt door de leverancier van de app gegenereerd om bijvoorbeeld het door jou gebruikte toestel te identificeren (met deze code kunnen geen andere gebruikersactiviteiten worden geïdentificeerd).
- Om de kwaliteit van het gebruik van de app te verbteren worden gegevens verzameld, zoals; type telefoon (Android/IOS versie), welk type identiteitsdocument is gescand en gelezen, of dit succesvol is verlopen en het aantal keer dat de app is gebruikt.
De app wordt geleverd door Hyfen B.V. (‘Hyfen’) aan onze pensioenuitvoeringsorganisatie. Hyfen maakt gebruik van derde partijen om de app te kunnen leveren. Met Hyfen en de door haar ingeschakelde derde partijen zijn verwerkersovereenkomsten afgesloten. Daarin is vastgelegd dat deze partijen de gegevens alleen mogen gebruiken ten behoeve van de app en nergens anders voor. Deze partijen maken daarbij gebruik van passende beveiligingsmaatregelen om de bescherming van uw persoonsgegevens overeenkomstig de AVG te kunnen waarborgen en om te voorkomen dat onbevoegden toegang hebben tot uw gegevens. Uw gegevens worden opgeslagen in de EU en het Verenigd Koninkrijk (VK). Met het zogenaamde AVG ‘adequaatheidsbesluit’ van de EU kunnen persoonsgegevens in overeenstemming met de AVG veilig worden opgeslagen in het VK.
Uw persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk is om de verificatie van het digitaal doorgegeven ‘Bewijs van in leven zijn’ goed te kunnen uitvoeren en om een veilig gebruik van de app te kunnen waarborgen. Nadat het verificatieproces succesvol is afgerond, worden de gegevens gewist of geanonimiseerd zodat deze gegevens niet meer naar u te herleiden zijn.